Hvordan spise, trene og leve med lavt stoffskifte?

Hypothyreose, eller lavt stoffskifte er en autoimmun sykdom der skjoldbruskkjertelen ikke lengre jobber som den skal.

Jeg fikk selv påvist dette i 2013, etter minst to år med dårlig energi og tåkehode.

MEDISINERING:
Etter påvist diagnose startet jeg med stoffskiftemedisinen Levaxin. Denne medisinen tilfører hormonet T4. Etter mange år med denne medisinen, og prøving og feiling av dose,  leste jeg meg mer opp på medisinering.

3019E830-FE88-419C-961F-7D1D3279AAF5

Jeg fikk etter hvert mast meg til en ekstra medisin som også tilfører hormonet T3. Dette fordi kroppen selv ikke alltid konverterer T4 til T3.

Etter start med denne ekstra medisinen Liothyronin lettet tåkehode betraktelig!

Det er også viktig å lytte til symptomene og finne den rette balansen/referanseområde i medisineringen i samråd med sin lege.
Jeg passer også på å ikke ta medisinen samtidig som jeg drikker kaffe. Fordi dette kan påvirke opptaket.
85DF31D1-9A0C-4DB7-AAD4-3761BBA8F3D4

STRESS:
Dårlig stresspåslag er stoffskiftets verste fiende, og kan være triggeren til denne sykdommen. Stress kan påvirke forbrenningen, og lavt stoffskifte kan også påvirke forbrenningen og tarmen sin evne til å ta opp næring.

Jeg har alltid vært opptatt av å spise godt men normalt, og å trene jevnlig og variert gjennom uken. Jeg trente nok for hardt i mange år etter diagnosen. I tillegg startet jeg PT-studioet et år etter diagnosen, noe som selvsagt også bidro til mer stress.

RESTITUSJON:
Kroppen trenger mer restitusjon ved lavt stoffskifte, og det er ikke alltid man skal trene veldig hardt. Spesielt ikke hvis tilstanden ikke er godt medisinert.

Søvn er også en viktig del av restitusjonen, jeg trenger som regel minst 9 timers søvn for å fungere godt. I følge pulsklokken min så sover jeg enkelte netter hele 11 timer!😅😅
13CA04C2-3001-4B9C-B6FF-3A2A0F363EB5

TRENINGEN:
Jeg har strevd med å finne en god balanse i min trening. Jeg har vært vant til masse trening og full fart. Det har ikke alltid vært det beste for stoffskiftet mitt.

Når man kjører kroppen for hardt får man heller ikke resultater av treningen.

Så først nå etter at jeg har nedskalert PT-studioet mitt, og flyttet det hjem, har jeg blitt flinkere til å trene lønnsomt ut fra tilstanden min. Selv om jeg ønsker å trene hardt og ofte, holder jeg litt igjen.

Jeg trener fortsatt hardt nok til å opprettholde muskelmasse og så god forbrenning som mulig, men jeg gir meg selv bedre restitusjonstid. Dermed gir jeg kroppen bedre tid til å bygge seg bedre opp.

7FFEA052-0F1F-478C-9F87-A164DE5C8FE0

KOSTHOLDET:
Jeg har alltid vært bevisst på kostholdet. Men dessverre testet jeg for mange år siden ut en ekstrem diett. (Mulig denne trigget lavt stoffskifte fordi den også låg latent i genene på min mors side). Nå vet jeg jo hvor dårlig ekstremdietter egentlig er for forbrenning og stoffskifte, og dette advarer jeg sterkt i mot.

I alle år etter dette har jeg spist balansert. Jeg har også utdannet meg innen kosthold, og er opptatt av et individuellt kosthold. Dette fordi all sunn mat ikke nødvendigvis er bra for alle.

Først nå i 2020 lærte jeg at selv om jeg spiser grove kornprodukter, så bør ikke jeg med lavt stoffskifte spise mat med gluten. Selv om jeg ikke har glutenallergi. Jeg skal heller ikke ha melkeprodukter og prøver å holde meg unna dette også (det er ikke alltid lett).
Selv om jeg nå holder meg til glutenfritt, så spiser jeg karbohydrater. De rette karbohydratene. For det er viktig å holde blodsukkeret stabilt når man har lavt stoffskifte. Men jeg tenker på mengden og også inntaket av nok proteiner bla.

Vi bør også huske på at sukkerholdige karbohydrater (de raske) også kan trigge betennelser i kroppen.
5D2B9830-D3B9-42BA-B89A-C2B23B3EA928

Vi trenger karbohydrater som energikilde til hverdagsaktiviteten (de langsomme), men også for hjernen vår!

Det er viktig å lytte til signalene og symptomene kroppen gir.
For meg var det magen som ga signaler om oppblåsthet og hyppige toalettbesøk. I tillegg til uønsket vektoppgang. Jeg mistenkte også at kroppen ikke tok opp næringen så godt. 

Nå har jeg også lært at magesyren ofte er lav ved lavt stoffskifte. Dette kan bidra til at man får problemer med å ta opp næringstoffene.

Derfor drikker jeg regelmessig vann med sitron, og nok vann generelt for en best mulig sirkulasjon i kroppen, og for at organene skal fungere optimalt.

AAB40B13-6DCC-4CD0-893F-7D4CA7D26F23

Nå føles tilstanden bedre for meg. Og sånn sett var nok coronanedstengningen bra for min helse. Men jeg jobber enda for å finne min beste balanse. Noe som absolutt ikke har vært lett når jeg jobber som personlig trener, og virkelig ønsker å fortsette i verdens beste jobb!

Det er aldri lett å holde igjen på trening når man er vant til å kjøre på, men noen ganger er det veldig viktig for kroppen!

Dette er min historie. Tilstanden lavt stoffskifte er en individuell og veldig kompleks sykdom. Den kan oppleves forskjellig fra person til person. Men felles er ofte at man trenger mer restitusjon, mer søvn og minimalt med stress. Dessuten bør man fjerne mat som gir symptomer som slapphet, dårlig fordøyelse, oppblåsthet osv.

Lytt til kroppen, den prøver å fortelle deg hva DU egentlig trenger❤️💪🏻
IMG_6807

«Ikke la livet komme i veien for helsen, ta vare på helsen hele livet»! Klem PT Elin

Lyst til å starte med personlig og individuell  trening?
Se hjemmesiden

http://www.ptelin.com

eller ta kontakt på Mail elinstenersen@hotmail.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s