Hvor mange sett og repetisjoner skal man ha?

Det er ofte vanskelig å vite hvor mange sett og repetisjoner man bør ha for å oppnå resultater av treningen.

Og er det egentlig en fasit på dette?
Det finnes ikke bare en fasit, men mange.

SETT OG REPETISJONER AVHENGER AV TRE TING:
1: Det spesifikke målet med treningen
2: Tyngde
på vektene
3: Periodiseringen av programmet ditt

MÅLET:
Treningsopplegget avhenger av hovedmålet. Et viktig treningsprinsipp er å lage treningsopplegg ut fra målsetting. Eksempelvis trener man mest kondisjon hvis målet er å få bedre kondis, selv om man også bør ha med styrketrening i opplegget.

PERIODISERINGEN:
En periodisering går over en viss tid. Det kan eksempelvis være en måned, tre måneder osv. Hovedperiodiseringen bør være den spesifikke treningen som står til målsettingen. Hvis målet er å løpe fort på kort tid, bør hovedperiodiseringen bestå av eksplosiv løping, spenst og spurt. Mens drt i andre perioder også bør bestå av løpestyrke og teknikk.
Hvis målet er å øke eksplosiv styrke, Så trener man med færre repetisjoner og tyngre vekter. Man bør likevel i perioder styrke støttemusklene og da trene med flere repetisjoner og færre vekter innimellom.


TYNGDEN PÅ VEKTENE:
Hvor tunge vekter man trener med, kommer an på om man ønsker eksplosiv styrketrening eller utholdende styrketrening. Ved eksplosiv trening trener man med tyngre vekter, få repetisjoner og gjerne flere sett. Ved utholdende styrke trener man med lettere vekter, flere repetisjoner og færre sett. Det er en fordel å trene begge deler i perioder, for å få styrket opp ulike typer muskelfibre.

Uansett treningsopplegg og antall sett, så er en viktig regel å trene tungt nok. Uansett antall repetisjoner, (Eksplosivt eller utholdende) så bør de siste to repetisjonene på hvert sett føles skikkelig tunge!

Kjenn at du har kontroll på teknikken, men samtidig er det så tungt at du ikke kunne ha tatt flere repetisjoner på hvert sett.

Også er selvsagt også alltid kontinuitet viktig for å få resultater!


Lyst å starte med personlig trening?

Jeg periodiserer programmet for deg!

Se hjemmesiden http://www.ptelin.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s