Treningsanbefalinger under graviditet

Det er generelt sett bra å være i bevegelse og lett trening under graviditet. Og har man trent før graviditet, og er frisk, er det bra å fortsette moderat.

Jeg har hatt flere PT-kunder på trening under graviditet. Noen har kunnet trene helt fint, mens et fåtall har blitt anbefalt å vente.

BILDE: Dattera Iselin i starten av sin første graviditet. (April 2020).

Men selv om det er bra å trene litt under graviditeten, er det likevel noe man skal og bør være ekstra obs på.

DETTE ER IKKE TIDEN FOR Å SETTE SEG NYE, STORE TRENINGSMÅL!

Anbefalingen er generelt lett til moderat aerobisk trening. Men den bør begrenses til 50% av maks og kun VEDLIKEHOLDSTRENING

319236C3-025C-4AF1-9A39-00D762CAD2F7

BILDE: Meg og dattera da hun var ca 5 mnd på vei (juni 2020)

Ved trening husk å observere puls og utmattelse. Husk at pulsen til mor er økt under graviditet i forhold til ellers.

Liggende øvelser anbefales ikke etter 4. Måned.

Så skal man også velge øvelser som ikke belaster feil eller for mye, eller som overbelaster bekken eller trigger bekkenløsning. 

476AC58A-B4E5-4500-BC0E-14B281B9BA07

BILDE:Dattera ca 6 mnd på vei.

NÅR SKAL MAN ABSOLUTT IKKE TRENE VED GRAVIDITET (ABSOLUTTE KONTRAINDIKASJONER): 

– diastesis recti ( splitting av abd fasciaen mellom magemusklene).

– placenta previa (blødning uterus)

– pågående blødning i 2. Eller 3. Trimester.

– Ukontrollert diabetes type 1, skjoldbruskkjertelproblemer eller andre system sykdommer.

– høyt blodtrykk

– ekstrem svimmelhet eller utmattelse.

– trilling graviditet

NÅR SKAL MAN VÆRE FORSIKTIG MED TRENING UNDER GRAVIDITET, eller videre om man skal trene (RELATIVE KONTRAINDIKASJONER):

Tidligere spontanaborter

– tidligere prematurfødsel (for tidlig fødsel)

– mild moderat hjertekarsykdom

– anemi (blodmangel eller lav blodprosent)

– malnutrisjon (underernæring/ mangeltilstander) eller spiseforstyrrelse

– tvillinggraviditet etter uke 28

– evt andre medisinske tilstander

C05A9E38-C56C-474D-9CC0-D1E1159F667D

BILDE: Meg til venstre med dattera i magen 7 mnd på vei (i 1997). Og Dattera til høyre nå 7 mnd på vei (Aug 2020).

Så er selvsagt alle graviditeter forskjellige, og man må vurdere hver enkelt individuelt. Selv om det er bra å være i aktivitet, så er det viktig å ikke pushe kroppen. Jeg var selv veldig dårlig da jeg gikk gravid, spesielt under første graviditet. Jeg pushet meg for mye i forhold til jobb. Noe som resulterte i fortidligfødsel (9  uker før).

Det viktigste av alt er å få klarsignal fra lege før oppstart av trening, og ha god oppfølging både hos lege og jordmor. Andre tilstander som man evt måtte ha skal også tas hensyn til.

Alltid lytt godt til kroppen!😍

IMG_6807

«Ikke la livet komme i veien for helsen. Ta vare på helsen hele livet«. Klem Elin ❤️

 

Se tilbud på personlig trening her: http://www.ptelin.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s