Ekstremkurer er aldri bra!

Her er det som virkelig skjer i kroppen!

Jeg vet at det er fristende. Raske resultater, et superenkelt opplegg der man ikke trenger å tenke, og ingen planlegging…..
Og mange tenker nok at mindre må være bedre?

Jeg er nå nødt til å få frem mine meningers mot, igjen. Ikke fordi jeg skal tråkke noen på tærne, men fordi jeg ønsker at mine kunder skal ta gode valg for helsen sin! Og jeg ser det gang på gang, at mange blir fristet til dårlige valg.

29350F22-B2A2-4C31-A5C7-89113FCF8648

Ekstreme dietter/pulverkurer som ligger på 500 kcal, eller under 1000 kcal per dag er ikke bra for kroppen vår! Punktum!

Kroppen trenger nok påfyll for å fungere optimalt. Både for energinivået, til organene, til musklene og til hormonbalansen vår. Kroppen renser også seg selv gjennom nyrene og levra, dermed er heller ikke alle slags rensekurer strengt talt nødvendige.

Det vi kan gjøre er å gi den det rette drivstoffet, slik at den kan jobbe optimalt. Blant annet betennelsesdempende mat mot betennelser osv.

Vi trenger et visst kaloriinntak (BMR) kun for at kroppens funksjoner og organer skal fungere, og et minimums kaloriinntak er før vi begynner å bevege oss!

Før vi er aktive! 

Å spise mindre enn det kan ødelegge eller redusere forbrenningen vår.

FORDI KROPPEN VÅR HAR ET VANVITTIG OVERLEVELSESSYSTEM!

Er det mulig å gå ned mange kilo i uken? Og hva skjer når vi inntar for lite kalorier?

Når vi spiser altfor lite, kan vi først gå ned i vekt. Noen går fort ned i starten. Men det vi mister om vi spiser altfor lite er muskler og vann. Og vi setter ned forbrenningen. Vi blir slappe og slitne og orker ikke så mye lengre. Hjernetåke og dårlig hukommelse er vanlig.

Hvis forbrenningen går ned, så øker fettlagringen i etterkant av en slik kur. Da blir det enda vanskeligere å gå ned i vekt neste gang vi forsøker.  

KROPPEN SPARER DA TIL NESTE GANG DET BLIR DÅRLIGE TIDER!

Det viktigste for kroppen er jo tross alt å overleve, ikke å gå ned noen kilo! 

Ja vi skal ligge på et underskudd av det vi forbruker for å gå ned i vekt, men dette underskuddet bør ikke ligge lavere enn 300-500 kcal.

Det vil da si at hvis vi bruker 2200 kalorier på en dag (og det kan vi lett om vi er litt aktive), så bør vi innta 1700-1900 kcal.
Mange kan synes at dette er mye, men det er det egentlig ikke!

Vi trenger nok påfyll til at maskineriet vårt skal jobbe godt. 
CDB6FF06-0E95-49FE-A780-78507F0862FE

Dessuten vil et for lavt kaloriinntak kunne påvirke hormonbalanse og stoffskiftet vårt i negativ retning, og tro meg, det vil vi ikke! 

DETTE ER HVA SOM SKJER I KROPPEN VED FOR STRENGE DIETTER:

Skjoldbruskkjertelen er en kjertel som produserer hormonene tyroksin og trijodtyronin, som regulerer stoffskiftet og kalsitonin, som bidrar til å regulere blodets innhold av kalsium. Skjoldbruskkjertelen regulerer forbrenningen vår,  og noe som kalles proteinsyntese (prosess der nye proteiner dannes)

Når man går på en streng diett over tid vil funksjonen til skjoldbruskkjertelen bli svekket, noe som fører til at kroppens evne til å forbrenne kalorier blir dårligere. (Det er derfor man slutter å gå ned i vekt selv om kcal nivået er lavt). 

DET BLIR DERMED VANSKELIGERE OG VANSKELIGERE Å GÅ NED I VEKT! Selv om man spiser mindre og mindre og mindre. Til slutt får man et veldig begrenset og kjedelig kosthold. Vekten går lett opp igjen, ofte mye høyere enn den i utgangspunktet var. 

VI OPPNÅR DA DET MOTSATTE AV DET VI ØNSKET OSS!

Så unngå ekstreme dietter, og gå ned i vekt med vanlig mat over tid. Og selv når man ønsker å gå ned bare 0,5-1 kg i uken bør man ha en cheatday for å holde oppe forbrenningen. 

Kalorier er ikke bare kalorier:
Det har også noe å si hvor kaloriene kommer fra. Om vi ligger på et kaloriunderskudd og disse kaloriene kun kommer fra raske karbohydrater (sukkerholdig mat og drikke) så vil ikke kroppen få nok av proteiner og fett, og kanskje også mangel på enkelte vitaminer og mineraler.

Proteiner er viktige for muskelstyrken vår, og muskler øker også forbrenningen😁✨💪🏻

IMG_7148

KONKLUSJON: 
– Spis nok vanlig variert mat, og regelmessige måltider.

– Husk alle næringsemnene (proteiner, karbohydrater og fett) til alle måltidene i en bra balanse.

– Vær aktiv, da har kroppen det bra! 🙂 

– Tilpass mengder av de ulike næringsemnene ut fra det målet du har satt deg, ønsket styrke? Ønsket vektreduksjon? Økt kondisjon?

– Ta dessuten hensyn til tilstander i kroppen. Har du betennelser eller autoimmune tilstander? Maten vår påvirker også dette!

– Vil du ned i vekt, ikke ha et for stort underskudd av det du forbrenner og husk en juksedag i uken! 

IMG_6807

Trenger du hjelp til oppsett av kostholdsplan?

Jeg lager kostholdsplan med ferdigutregnet kaloriinntak og mengder proteiner, karbs og fett. Dette ut fra din vekt, høyde, kjønn, aktivitetsnivå og målsetting.

BOOK din kartleggingssamtale her!!

Jeg er klar i mitt nye studio!

Se hjemmesiden for personlig trening!

http://www.ptelin.com

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s