Tredje Bloggintervju med PT-kunde Eldbjørg ✨

Eldbjørg har vært PT-kunde på studioet helt fra oppstarten i 2014. Hun har de siste årene satset for fullt på løping, og har løpt maraton uoffisielt.

Hun skal etter planen holde løpegrupper for studioet i 2020-sesongen. Og vi håper selvsagt enda på at disse kan gå som planlagt.

Hun skulle etter planen reise til Paris Maraton i slutten av april, men coronakrisen satte en bom stopp for det.

IMG_0933

Spm 1: hvordan holder du i gang treningen nå når maraton målet i Paris ble avlyst?

– Det var selvfølgelig en skikkelig nedtur da Paris maraton ble avlyst, selv om det finnes større problemer i verden. På alle langturene jeg har hatt på isete veier i all slags vær i vinter, har det å løpe på bar asfalt gjennom Paris’ gater sammen med 50.000 andre, vært en svært viktig motivasjon både for å komme seg ut og holde ut.

Etter at løpet ble avlyst, tok det ei stund før kroppen klarte å ta det inn over seg, så det gikk greit å fortsette ei stund – før det ble veldig vanskelig å motivere seg.

Heldigvis skjedde dette i nedtrappingsfasen mot maraton på løpeprogrammet, der jeg fra å løpe 7-8 timer i uka nå er nede på bare 4-5. Og det passer meg i grunnen fint. Så får jeg overskudd til å spe på med ekstra styrketrening, som jeg også liker veldig godt.

IMG_0932

Treningsrutinene er så godt innarbeidet nå, at det er ikke noe alternativ å stoppe, selv om det o’store målet plutselig forsvant.

Spm 2: Har du satt deg et nytt treningsmål?

– Jeg har jo veldig lyst til å løpe fra Grønfjelldal til Mo (det er 42 km fra Kroglia til Langneset), så det spørs om jeg ikke prøver meg på etter hvert som det begynner å våres.

Telegraflinja Ultra (65 km) står også på planen, om ting normaliserer seg i løpet av sommeren. Elsker å løpe i naturen – det bør alle prøve!!!

Nå har jeg vært veldig fokusert på maraton i rundt sju måneder, og kjenner litt på behovet om å kanskje ikke gå fullt så innbitt til verks fram mot sommeren – kommer til å drive litt mer variert trening framover, men selvfølgelig kommer løping til å være hovedgreia. Trenger å komme meg opp i tempo, så der har jeg jo et mål også!

Spm 3: Får du trent styrke?

– Ja, prøver å få tre timer med styrke i uka! Veldig viktig for løpinga, blant annet.

IMG_0930

Spm 4: hva vil du si til andre som ønsker å starte opp med trening?

Gjør det, gjør det, gjennomfør det! Godta at du noen dager er på topp, andre dager sliter – uten å gi opp av den grunn.

Trening er alfa og omega for å kunne fungere optimalt, ikke bare fysisk, men også psykisk.

IMG_0931

Pleier å kalle Elin for min PPT; psykolog og personlige trener. Etter en time med styrketrening på studioet, er jeg blitt både sterkere, og har løst noen verdensproblemer.

Og så er det så innmari fascinerende å oppdage hva kroppen kan klare! Den er nærmest ustoppelig, det er vi som holder den tilbake med vår dårlige fantasi om hva vi kan klare å oppnå.

– Eldbjørg Fagerjord

Du er helt rå, jeg heier på deg!😊Klem Elin 👏💪🏻

 

 

Se Online med PT Elin på http://www.ptelin.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s