Populære trender!

Nye treningstrender og populære dietter dukker stadig opp!

I mine nå snart 15 års (fra 2005) erfaring innen treningsbransjen, så har jeg sett både treningstrender og ulike dietttrender komme og gå.

IMG_8820

Kroppen fungerer bare ikke sånn! 

Ekstreme dietter eller sultekurer er ikke bra for noen. Vi trenger et visst antall kalorier bare for at våre indre organer skal fungere. Og ikke minst for vår hormonbalanse.

Men så ønsker vi oss så gjerne resultatene i går!!!! Eller til den bestemte festen, eller sydenturen !!!

Og da er det så fristende med en quickfix.

Og de nye trendene blir så populære! Og alle må prøve! Og alle får resultater!

En liten stund.

Jeg har sett folk ødelegge forbrenningen sin med pulverdietter eller sultedietter. Da tar det ekstra lang tid å øke forbrenningen igjen (men det er heldigvis mulig!).

Mat-trender:

En periode skulle man ikke spise karbohydrater. Og da kuttet man kanskje ut alle karbohydrater? Også de gode?

Og så skulle man ta rensekurer. Og rense tarmen. Enda tarmen trenger mange av bakteriene sine, og kroppen renser seg selv gjennom levra og nyrene.

Så skulle man ikke spise fett.

Også skulle man ikke spise kjøtt, og ikke melkeprodukter.

Så hva skal man egentlig spise da?!

Trenings-trendene:

Og en stund skulle man ikke stretche etter trening 😱Også var kondisjonstrening bedre enn styrke, og omvendt. Og så skulle man springe på tærne. Og så var vekttrening skumle greier, for da kunne man få for store muskler. Og da kunne man bli for stram i muskulaturen mm. Også skulle man bare trene yoga, eller bare høyintensivt eller lavintensivt. Osv osv.

Motstridende råd med mye forvirring og i verste fall skader som resultat:

Jeg har sett folk skade seg med populære treningstrender som deres kropp ikke var forberedt til å takle.

– Jeg har sett folk ha dårlig samvittighet for mat og spisevegring.

– Jeg har sett folk trene altfor ensidig.

– Jeg har sett folk rakke ned på seg selv og føle nederlag.

– Jeg har sett folk hoppe fra den ene trenden til den andre, uten å gi kroppen sin nok tid til å respondere.

– Men jeg har heldigvis også sett folk bli enda bedre løpere av å trene styrketrening i tillegg.

– Jeg har sett folk bli sterkere I yogaøvelser av å også trene styrke med vekter.

– Jeg har også sett folk bli kvitt helseplager med å trene styrke og spise allsidig og variert.

– Og jeg har sett folk gå ned i vekt av å spise mer mat.

– Jeg har sett mange puste ut når de endelig kunne leve bedre!❤️

Jeg kan ikke få sagt det nok mange ganger:

Du lurer ikke kroppen din til å ikke trenge mat! Kroppen trenger påfyll for å holde motoren i gang.

Du trenger ikke å trene altfor mye for å få resultater.

Og hvorfor tvinge kroppen til å trene på unaturlige måter, eller veldig ensidig? Når det både er kjedelig og skadelig!

Og husk på: Du kan ikke på kun en dag eller en uke forvente at kroppen har nok muskulatur til å takle hard belastning med en eneste gang. Den må bygges opp gradvis! Du bør ikke belaste kroppen for hardt for fort.

Hvorfor gidder vi egentlig å sulte kroppen når mat er både medisin og drivstoff, og ikke minst godt!!??

Visste du at sultedietter er et vanvittig stress for kroppen? Både fysisk, hormonelt og mentalt!

Du kan miste hår, du kan ødelegge  forbrenningen, og få stoffskifteproblemer. Du kan til og med miste mye av konsentrasjonen og bli deprimert.

Så bare spis vanlig mat med god samvittighet!❤️

Og Jatakk til alle typer trening!

Variert trening er det som gir resultater! Og har du som mål å springe maraton, så selvsagt ha størst fokus på løpetreningen. men styrk opp løpemuskulaturen også med styrketrening!

Ta gode valg for en god helse!

Det er jo det som er å leve et godt liv❤️

Styrkeklem fra PT Elin

http://www.ptelin.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s