Når bør man ikke trene?

Det er mange meninger om trening, og om det er bra ved en vektnedgang eller ikke.

Selv om kostholdet utgjør ca 80% av resultatet, skal man ikke undervurdere effekten av trening. Det er selvsagt mulig å overtrene eller trene uten å få resultater.

IMG_8328.PNG

Men trening er viktig for kroppen og helsen på så mange plan. Den forebygger plager, skader og sykdom. Den øker grunnforbrenningen, styrker sener og ledd, og øker sirkulasjonen. Sist men ikke minst så styrker den vår mentale helse.
Og trening er ikke kun hardtrening, det fins og bør utøves mange forskjellige grader av trening, selvsagt utfra hver enkelts behov.

IMG_8330.PNG

Så når bør det absolutt ikke trenes?

Jeg mener og har også erfart at trening som en regel alltid kan og bør utføres, også ved en kostholdsendring. Dette for å bevare muskelmassen og optimal forbrenning. MEN ikke hvis dietten er for streng. For hvis kroppen får for lite påfyll tar den først av muskelmassen og setter ned forbrenningen.
Når det er sagt anbefaler ikke jeg for strenge dietter heller. Jeg kan ikke få sagt det nok mange ganger, vi trenger nok mat!

Hvis en kostplan anbefaler deg å ikke trene, ligger den mest sannsynligvis for lavt på inntaket av karbohydrater (og kalorier). Karbohydrater trenger vi også til restitusjon og er vår viktigste energikilde. Det som er viktig ved inntak av karbohydrater er hvilke type karbohydrater vi spiser.

IMG_8319.JPG

Så ikke tren hardt ved:
– Altfor strenge dietter (aller helst ikke følg dem i det hele tatt).
– Sykdom eller feber. (Er man på bedringens vei kan lett trening være godt).
– Ved umedisinert ubalanse i stoffskiftet.                                              – Ved skader som trenger tid til å heles. (Som regel man kan da trene andre muskelgrupper eller lavere intensitet).

Trening kan alltid tilpasses mål og behov. Klarer man ikke å trene, eller blir slapp og sliten av en spesiell diett, så er den mest sannsynlig ikke bra for deg.

Det finnes bare muligheter!

PS Når du er sliten etter en jobbdag bør du absolutt trene! Det fornyer energilagrene, bare prøv!

PT Elin

Trenger du hjelp til å starte opp? 

Ta kontakt på Mail elinstenersen@hotmail.com eller se hjemmesiden http://www.ptelin.com

TREN ONLINE MED PT ELIN HER! 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s