Kroppsholdningen

Kroppsholdningen er viktig. Ikke fordi man skal være kroppsfokusert, men fordi det handler om å ta vare på kroppen og helsen. Det handler om å ikke skjevbelaste muskulatur, knær, rygg og bekken.

En stabil kroppsholdning er viktig i hverdagen, når du går, når du løper, når du løfter og bøyer deg og når du trener.

IMG_7341.JPG
Stabilisering er viktig, å få styrket opp den rette muskulaturen slik at det er lettere for kroppen å fungere og mestre hverdagen. For å unngå overbelastninger, eller skader og plager som kan komme av feil holdning over tid. Skjevbelastninger i hverdagen, som vi kanskje ikke engang tenker over at vi gjør, kan over tid gi oss en plage som forplanter seg videre i kroppen.

Tenk litt etter:

Sitter du alltid skjevt på samme side i sofaen, eller sitter du krokete ved pcen?

Dette over tid kan gjøre enkelte muskler strammere, og svakere/sterkere enn de andre. Man kan få en skjev styrkefordeling som gir plager etter hvert.

Om man kjenner at man er ekstra sliten i bestemte muskelgrupper kan dette være tegn på at de har jobbet ekstra hardt eller er blitt overbelastet.

IMG_7296.JPG

Jobber man mye på dataen kan man bli stram i bryst, og få en overbelastet heisemuskel i øvre del av rygg. Dette igjen kan gi stram muskulatur til nakken og etter hvert hodepine.

Man kan også bli stram i hoftebøyerne som igjen kan forplante seg videre bak til korsrygg og bekken. Musklene som binder sammen rygg og hoftebøyer kan bli stram og vond, og dette forplanter seg videre i kroppen. Andre muskler tar over og overkompenserer. Man risikerer da at disse etter hvert også blir overbelastet.

Så styrk opp antagonistene, altså de motsatte muskler også, og sørg for å stretche for å beholde en god bevegelighet. Dette vil hjelpe på styrken til å holde ryggen mer nøytral, og ikke minst til å klare stå bedre oppreist i bekkenet. Dette igjen for å klare å holde oppe en god kroppsholdning.

PT Elin

Hjelp kroppen til å bli den sterkeste hverdagsversjonen.

Sterkere enn sine belastninger rett og slett. Da forebygger du plager som kan komme med tiden.

Og hvem ønsker vel ikke det?

Helsen din er verdt det😘  ❤️

Lyst til å starte med styrketrening?

Se ptelin.com

TREN MED MEG ONLINE HER!

I PTE-KLUBBEN ONLINE ER TRENINGSVIDEOENE SATT INN I ET SYSTEM OG EN REKKEFØLGE SOM SIKRER DEG SKADEFRI TRENING. DEN SIKRER DEG STYRKING AV UTSATT MUSKULATUR, FOREBYGGING AV PLAGER OG VARIERT OG PROGRESSIV TRENING OVER ÅTTE MÅNEDER.

SE PTE-KLUBBEN ONLINE HER

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s