MySTORY – del 4: Min helse…

…mine treninger, og min erfaring med en ekstremdiett:

Min egen helsetilstand kommer litt i parentes. Fordi jeg har det bra når familien min har det bra. Og det er alltid det viktigste for meg. Men for at man skal ha energi til familien, så er det selvsagt viktig å ta vare på seg selv også 🙂

Jeg utdannet meg som personlig trener i 2007, og jeg elsker virkelig jobben min. Men jeg vet også veldig godt baksiden av denne bransjen. Dette er en av grunnene til at jeg ønsket å starte opp egen bedrift i 2014. Jeg vet hva som ikke er bra, og hva feks. ekstremdietter egentlig gjør med helsen vår.

IMG_6229

Jeg vet hva et for stort kroppspress og et dårlig kroppsfokus gjør med den mentale helsen vår. Jeg vet hva for lite mat og for mye trening kan gjøre. Jeg vet hva dette gjør med muskelmassen vår, og jeg vet hva en usunn livsstil gjør med forbrenningen.

Jeg vet hva et dårlig stresspåslag over tid gjør med kroppen. Hva det trigger av høyt blodsukker, lavere forbrenning, og ikke minst hva det trigger av depresjoner, dårligere fokus, dårligere hukommelse og til og med sykdommer.

Jeg ble i 2013 diagnostisert med lavt stoffskifte, etter å ha gått i to år med veldig dårlig energi og konsentrasjon. Dette ble trigget av en dårlig ekstremdiett + flere stressende hendelser i familien. Dette er noe jeg må gå på livslang medisinering for. Dette resulterte i en lavere forbrenning, mindre energi og dårligere konsentrasjon.

HVA EN EKSTREMDIETT GJØR:

  • En ekstremdiett inneholder ofte veldig få kalorier. Som regel langt under BMR, altså ditt minimumsinntak for å holde i gang kroppen. Vi trenger et minimumsinntak kun for holde i gang organene og hormonbalansen. Selv når vi ligger på sofaen hele dagen trenger vi et minimum. Ellers mister vi muskelmasse og energi.
  • I tillegg innebærer ofte en ekstremdiett at vi må kutte ut noen næringsemner helt. Og det er aldri nødvendig, såfremt man ikke er allergisk mot noe spesifikt. Vi trenger alle næringsemnene. Vi trenger et balansert kosthold.
  • Ved et for lavt inntak av mat risikerer vi å rokke ved hormonbalansen vår. I tillegg vil kroppen føle seg stresset og gå i sparebluss. Det eneste som da blir viktig er å overleve. Dermed setter kroppen ned forbrenningen.
  • Det blir dermed i etterkant av en ekstremdiett enda vanskeligere å holde vekten, og enda vanskeligere neste gang man ønsker å gå ned i vekt. Fordi forbrenningen er redusert. Stress eller for lite mat er en ekstrem situasjon for kroppen. Kroppen har en enorm overlevelsesmekanisme, det har vi hatt i tusener av år. Det viktigste er tross alt å overleve, ikke å forbrenne noen ekstra kilo.

 

Så for all del, unngå ekstremdietter!
De er virkelig ikke verdt det. Jeg ønsker å formidle GODE HELSEVALG, valg som varer, som ØKER forbrenningen, og som er sunne! Jeg ønsker at mine kunder skal slippe å få den dyrekjøpte erfaringen jeg fikk. 

Selv om jeg har mine utfordringer med helsen min, så er jeg sikker på at jeg gjorde det rette da jeg startet opp PT-STUDIOET i 2014. Mine utfordringer har jeg måttet ta hensyn til, men det som da er så bra med å drive sitt eget, er jo at man kan ta hensyn. Så er det jo selvsagt en ekstra stor utfordring at jeg til tider har jobbet 10-12 timers arbeidsdager (anbefales ikke!), men det hadde nok aldri gått hvis jeg ikke har kunnet styrt dagene mine selv, og vært nøye med å sette av «innhentingsdager».

Å TRENE MED LAVT STOFFSKIFTE?
Er man ikke optimalt medisinert for lavt stoffskifte, skal man passe seg for å trene for hardt. Trening er selvsagt alltid bra, men man bør ta ned intensiteten om man kjenner seg totalt tappet etter trening. Og som en hovedregel bør man ikke trene for hardt generelt med lavt stoffskifte. Stress er særdeles negativt kombinert med lavt stoffskifte, så her er det alltid viktig å eliminere det vonde stress så langt det lar seg gjøre.

Uansett helsemessige utfordringer, så kan man ALLTID tilrettelegge dagen og livet sitt bedre med:

– ekstra gode morgenrutiner.
– alltid tid til matpauser.
– Forhåndsstrukturering.

  • Jeg har til tross for et lavt stoffskifte og lav energi i perioder, klart å starte min egen bedrift (stolt av det!).
  • Jeg trener regelmessig og variert hver eneste uke.
  • Jeg sørger for nok søvn (nesten) hver eneste natt. Jeg trenger ca. 9 timer for å fungere optimalt.
  • Jeg har deltatt på 10 for Grete på Oslo Maraton de siste to årene (utrolig stolt av det!).

Så om du også sliter med noen helsemessige utfordringer, husk at alt er uansett mulig, bare du tar hensyn til din egen helse! ❤

PT Elin

ALLTID PÅ VEI VIDERE, ER DU?! ❤

FÅ TILSENDT VÅRT ONLINEFOREDRAG OM STRESS OG KROPPEN. Få pdf-fil og videoforedrag med meg og min datter.

Se treningstilbudene mine på: http://www.ptelin.com

HELSEN DIN ER VERDT DET!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s